FANDOM

„A mag erős.”
Jon Arryn.

CHARACTER
Jon Arryn
Jon Arryn funeral bier.jpg
Évad(ok): 1
Elsőnek látni: "A tél közeleg"
Címek: A király segítője
Sasfészek ura
Kelet védelmezője
Státusz: Elhunyt
Származás: Sasfészek
Hűség: Arryn-ház
Család: Lysa Arryn - felesége
Robin Arryn - fia
Alakítja: Sir John Standing

Jon Arryn egy mellékszereplő az első évadban. Közvetlenül a sorozat eseményeinek előtt halt meg rejtélyes körülmények között. Jon Arryn csak az első epizódban szerepel egy koporsóban, a karaktert Sir John Standing játsza. Ő volt a Sasfészek Ura, Kelet Örzője, a Völgy Védelmezője és Robert Baratheon mellett a Király Segítője.

ÉletrajzSzerkesztés

HáttérSzerkesztés

Jon Arryn volt a Sasfészek ura és az Arryn-ház feje, mely az egyik a Nagy Házak közül Westerosban. Ő volt a Völgy Védelmezője és Kelet Örzője. Nagy tekintélyű főúr hírében állt, Eddard Stark és Robert Baratheon felett gyámoskodott gyerekkorukban. Miután az Őrült Király elnézte Rhaegarnak, hogy elrabolta Eddard Stark húgát, Robert jegyesét, Lyannát, II. Aerys meggyilkolta Eddard apját és bátyját, mivel azok az emberrablásért megfenyegették Rhaegar herceget. II. Aerys ezek után a maga oldalára akarta rendelni a Völgyben tartózkodó Eddardot és Robertet, de erre Jon Arryn fellázadt, összehívva a zászlóhordozóit. A lázadókhoz csatlakozott a Stark- és a Baratheon-ház, illetve Catelyn Tully Eddard Starkkal, valamint Lysa Tully Jon Arrynnal való összeházasítása révén a Tully ház is.

640px-King Robert Baratheon Hand Jon Arryn.jpg

Jon a Király segítője.

Miután a lázadók győztek, a Vastrónt Robert foglalta el, Jon-t megtéve maga mellé Segítőnek. Jon Arryn aztán hosszú és sikeres éveket töltött ebben a pozícióban, a Királyság békéjét szolgálva. Lényegében a Királyságban lévő rend lázadás utáni 17 évének fennállása az ő érdeme, mivel Robert az uralkodását részegeskedéssel, lakomákkal és szajházással töltötte.

Jon Arryn közvetlenül a sorozat eseményeit megelőzően meghalt Királyvárban, mely eset után Robertnek új Segítőt kellett keresnie. Lysa Arryn pedig özvegyen maradt a hat éves fiukkal, Robinnal. Élete utolsó időszakát a Cersei királyné gyermekeinek származása utáni nyomozással töltötte. Miután rájött, hogy a gyerekek nem Robert király leszármazottai, ismeretlen okokból meghalt.

Roberthez intézett utolsó szavai a következők voltak: "A mag erős."

1. ÉvadSzerkesztés

640px-Jon Arryn Silent Sisters Funeral.jpg

A Csendes nővérek Jon Arrynnak végrehajtják a temetési szertartását.

Jon Arryn teste lefektetett állapotban van felravatalozva a Vörös Toronyban, Királyvárban. Ser Jaime Lannister és Cersei királyné Jon nyomozását vitatja meg a vérfertőző kapcsolatukkal kapcsolatban, mely a végzetéhez vezetett. Később, Jon Arryn halálának hírei elérik Eddard Starkot Deresben, akit rettenetesen megráz egykori gyámapjának esete. Catelyn levelet kap Lysa-tól, melyben nővére a Lannistereket vádolja Jon meggyilkolásával.

Amikor Eddard Stark részt vesz az első Kistanács ülésen Királyvárban, megdöbbenve hallja, hogy a Királyságnak hatmillió aranysárkány adóssága van, és nem hiszi el, hogy Jon Arryn mellett ez megtörténhetett. Pycelle Nagymester és Renly Baratheon elmagyarázzák Lord Starknak, hogy bár Jon bölcs és óvatos tanácsokkal szolgált, de Robert király sokszor elutasította őket.

Jon Arryn korábban elkérte Pycelle Nagymertől A "Hét Királyság nagy házainak leszármazási ágai és története" című könyvet, melyben azt találta, hogy a Baratheon-házban szinte kizárólagosan fekete hajú leszármazottak születnek.

Eddard Stark elmondja, hogy Jon halála előtt néhányszor felkeresett egy Tobho Mott nevű fegyverkovácsot, kinek a Gendry nevű inasánál a fiú anyja után érdeklődött. Eddard a fiúval való találkozás után rögtön rájön, hogy ő Robert törvénytelen gyereke. Jon Arryn halálának napján Mhaegent is felkereste, aki Kisujj bordélyában dolgozik szajhaként. Mhaegen megmutatta neki a csecsemőjét, Barrát, aki szintén Robert királytól származik.

Varys személyesen közli Eddarddal, hogy szerinte Jon Arrynt egy ritka és utólag kimutathatatlan méreggel, "Lys könnyei"-vel ölték meg, mert túl sokat kérdezett.

2. ÉvadSzerkesztés

A vallatás során Pycelle Nagymester elmondja Tyrionnak, hogy tudta, Jon Arryn rájött, hogy Cersei gyerekei nem Roberttől, hanem a fivérétől, Jaime-től származnak. Pycelle szerint Jon ezt el is szándékozta mondani Robertnek. Tyrion erre a mestert vádolja meg a méreggel való gyilkosságra, amit Pycelle hevesen tagadni kezd. Tyrion így azzal az indítékkal záratja be a mestert fekete cellába, hogy bár tudott Jon terveiről, mégsem tett ellene semmit.

4. Évad Szerkesztés

A színfalak mögöttSzerkesztés

Eredetileg azt szándékozták, hogy Jon Arryn Királyvárban hal meg a könyvben az eseményt megvitatta Pycelle Nagymester és Cersei Lannister királynő egy másik színhelyen a könyvben. Végül ezt a színhelyet nem filmezték le a sorozatban. Jon Arrynt John Standing játszotta a sorozatban ezeken a színhelyeken, bár ez ismeretlen.

A könyvbenSzerkesztés

A tűz és jég dala c. regénybe Jon Arryn egy nagyúr, bölcs tanácsadó és körültekintő taktikus. Ő Eddardot és Robertet nagyon tisztelte. Az unokaöccse és örököse Elbert Arryn Brandon Stark társa volt, akiket bebörtönöztette és megölette az Őrült Király, miközben ez ösztönözte Jon Arryn döntését, hogy csatlakozzon a lázadáshoz.

ForrásSzerkesztés

http://gameofthrones.wikia.com/wiki/Jon_Arryn

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki